top of page

Oud papier

Het is weer tijd om het oud papier buiten te zetten zodat de plaatselijke turnvereniging het kan komen ophalen. Toch twijfel ik. Ik heb het er moeilijk mee. Neen, niet met de talloze kartonnen dozen die opgestapeld staan onder onze overkapping. Maar in mijn praktijk staat een krat die in haar eenvoud symbool staat voor een tijd van ongeloof, onzekerheid, flexibel zijn maar zeker ook bezinning. Dit alles overgoten met een flauw sausje van angst. Een corona-tijd.


Een krat gevuld met lesmateriaal van mijn kinderen thuis gemaakt in coronatijd. Voor twee derde vol maar nooit opgevraagd door de juffen van school. Reken - en taaltaken, geschreven verhalen, invulbladen voor Nieuwsbegrip… het zit er allemaal in. Netjes opgestapeld per kind. Ik twijfel en vind het moeilijk om deze stapel buiten te zetten. Maar waar komt die twijfel vandaan? Wat maakt dat ik zo twijfel? Het is niet de eerste keer dat ik werkjes van school weggooi. Wat is anders?


Telkens als ik in de praktijk kom, staat ze daar die krat. En soms kijk ik er in. Ik kan me de taken herinneren. Bij sommige taken weet ik nog precies wanneer ik ze gedaan heb met de kinderen. Waar ze tegenaan liepen en wat we samen zijn gaan uitzoeken. Ook herinner ik me de pauzes aan de keukentafel of het buiten spelen zodat we even stoom konden afblazen. De tochtjes naar het grasveld om vrijuit te kunnen rennen en sporten. We moesten met z’n zesjes dicht bij elkaar blijven en 1,5 meter afstand houden als we andere mensen tegenkwamen. Met z’n zessen in ons coconnetje. En dan had je nog die rest van de wereld.


We hebben ons best gedaan om zo gewoon mogelijk verder te doen en harmonie te houden in huis. We hebben gepraat, gemediteerd en in het moment geleefd.


Wil ik vasthouden aan deze tijd of ga ik verder? De krat wacht af. Ik weet het niet. Morgen is het zaterdag, dan moet ik beslissen. Weggooien of bijhouden. Terwijl ik het schrijf weet ik het. Weggooien wordt het. De afgelopen tijd zal als herinnering blijven bestaan. Ik heb niets tastbaars nodig. Het meest dierbare komt om 14.00u uit school.


bottom of page