top of page

De natuur proberen te ontstijgen

De natuur. Hm. Wat weet ik over de natuur? Misschien dat ik er al te lang niet ben geweest. Te weinig tijd. Te veel aan mijn hoofd. En dan is het eigenlijk wel weer eens tijd om een stevige wandeling te maken. De vogels te horen fluiten. Maar helaas, de deadlines vliegen me rond de oren - die wèl - en ook vandaag ben ik weer tot laat aan het werk.


Terwijl ik naarstig aan deze column werk, springt ons konijn druk op en neer van de houtkachel naar de bank… lieverd, denk ik, maak een keus en laat het baasje doorwerken. Het konijn kan er echter ook niet aan doen. Het heeft de wiebelige puberleeftijd bereikt. En tja, daar ben ik dan; een gezellig huis met puberend konijn en dito tieners. De natuur op zijn best.


Als het om vogels gaat, maken ze hun eigen versie van de puberteit door. Ze beginnen te zingen alsof ze auditie doen voor American Idol, en zijn dan opeens veel aantrekkelijker voor het andere geslacht. Het is alsof ze de kracht van hun luchtpijp hebben ontdekt, en ze zijn niet bang om deze te gebruiken. Ze zingen deuntjes uit volle borst zonder zich van iemand iets aan te trekken, en stoppen niet voordat ze een partner gevonden hebben.


En over partners gesproken… valt u wat op aan de vorige paragraaf? Deze kwam namelijk niet van mij, maar van het programma GPT-chat; een kunstmatige intelligentie die ook nog leuk schrijven kan - een gemakkelijke ‘ghost writer’ zogezegd. En tja, daar zijn dus we aanbeland als mensheid: in de fase waarin we het menselijk brein naar de kroon steken en de natuur proberen te ontstijgen, de natuurwetten tarten…


Onze puberteit, zeg maar.


Want als je er zo eens over nadenkt… we doen als mensheid momenteel merkwaardig veel dingen zonder er goed over na te denken. Met zeer beperkte planning of zicht op de mogelijke gevolgen. Met beperkt zicht op onze eigen inbreng. Lange termijn is niet cool. Doordacht is uit. Tik-tok is in.


En de nieuwe ‘kid on the block’ is dus een kunstmatige intelligentie die antwoorden heeft, informatie voor je verzamelt, conclusies trekt, een romantisch gedicht voor je geliefde formuleert… Je zou je zelfs kunnen afvragen of er binnenkort nog menselijke columnisten nodig zijn. Of creativiteit niet meer ontspringt vanuit de bron, maar vanuit een gelikte computerapplicatie. Want GPT-chat heeft algoritmen, onbegrensde gegevens, eindeloze energie, en… moet om zes uur waarschijnlijk geen eten maken voor zijn vier kinderen. Of het vuilnis buiten zetten. Of overhemden strijken. Tja.


Ik denk dat ik er maar eens een eindje aan brei voor vandaag, het is mooi geweest. GPT-schat, rond jij het verder even voor me af? En doe je daarna het licht uit?







bottom of page